همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امور خیریه و وقف به عنوان یکی از عوامل موثر در جریان توسعه نام برد و گفت: گزارش مالی سال ۲۰۱۲ دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که این دانشگاه نزدیک به چهار میلیارد دلار درآمد داشته که از این میزان ۱.۴ میلیارد دلار تنها از سود خیریه‌های دانشگاه بوده است.

به گزارش پایگاه رسمی دانشگاه شهیدبهشتی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش «خیرین و واقفین حامی کارآفرینی و وقف دانش‌بنیان» که نهم دی ماه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، گفت: مهمترین نیاز امروز کشور توجه به دانشگاه، علم و کارآفرینی نوین در مباحث دانش‌بنیان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امور خیریه و وقف به عنوان یکی از عوامل موثر در جریان توسعه نام برد و به نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت دانش و خلق ایده‌های منجر به کارآفرینی اشاره کرد و افزود: گزارش مالی سال 2012 دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که این دانشگاه نزدیک به چهار میلیارد دلار درآمد داشته که از این میزان 1.4 میلیارد دلار تنها از سود خیریه‌های دانشگاه تأمین شده و رقم خیریه‌ها و اوقاف در حدود 31 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز هدف وقف در دین اسلام را، تقرّب الی الله خواند و گفت: وقف یک رکن جدی تأمین منابع مالی در دانشگاه‌های سایر کشورها است، این درحالیست که وقتی دانشگاه به عنوان صنعت وارد ایران شد، نگاه به آن صرفاً دولتی بود.

وی با تأکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی و الگوسازی اصولی، در جهت‌دهی افکار عمومی به سمت فرهنگ وقف گام برداشته شود، گفت: افزایش تعامل مراکز وقف با سایر نهادها و ارگان‌ها و آسیب‌شناسی جایگاه وقف در حوزه‌های مختلف، می‌تواند در ترویج و اشاعه فرهنگ وقف در جامعه نقش اساسی داشته باشد.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی افزود: وقف به عنوان یک سنت حسنه برگرفته از آموزه‌های اسلامی می‌تواند در کارآفرینی، منشاء تحول باشد و با ورود واقفین به این حوزه، بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل خواهد بود.

بر طبق این گزارش، دکتر سید مصطفی محقق داماد نیز در این مراسم، میل به جاودانگی را در ذات بشریت نهفته خواند و وقف را نوعی قرض‌الحسنه به خداوند تعبیر کرد.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهیدیهشتی با اشاره به اولین ویژگی وقف که همان قرب الی الله است، تفاوت بین وقف اسلامی و غربی را در همین موضوع دانست.

بر طبق این گزارش، همایش «خیرین و واقفین حامی کارآفرینی و وقف دانش بنیان» با همکاری مرکز توسعه و تحقیقات وقف دانشگاه شهید بهشتی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موسسه کار و تامین اجتماعی و با حضور اندیشمندان و مسئولین کشور، دوشنبه نهم دی‌ ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

کد خبر 244261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز